Als je gaat starten met je eigen onderneming is een domeinnaam verzinnen en uitkiezen één van de eerste dingen die je gaat doen. Meestal kan dit proces voor de nodige hoofdpijn zorgen. Waar moet ik allemaal op letten en rekening mee houden? Daarnaast zul je erachter komen dat veel domeinnamen al bezet zijn. Je zult dus creatief moeten zijn. Om je op weg te helpen volgen hier een aantal tips die je kunnen helpen bij het verzinnen van een goede domeinnaam.
Denk goed na over het kiezen van een goede domeinnaam. Het is zonde van je tijd en geld om overhaast te werk te gaan. Je zou eerst eens kort een steekwoord op papier kunnen zetten, gericht op het product of de dienst die je wilt gaan aanbieden. Schrijf vervolgens rondom dit woord een aantal steekwoorden op die jij naar de buitenwereld wilt uitstralen of in verband staan met je product of dienst.
Voorbeeld: Stel je wilt je diensten als boekhouder gaan aanbieden. Je kunt dan als uitgangspunt boekhouder of administratiekantoor kiezen. Vervolgens kun je dit uitbreiden met bijvoorbeeld een plaatsnaam zoals Rotterdam. Of je richt je juist op een niche en dan komt ZZP in aanmerking. Een ander kiest heel specifiek voor één product: salarisadministratie.
Met al deze woorden kun je vervolgens gaan kijken of je een leuke combi kunt vinden. Nodig gerust een creatieve vriend(in) uit om een uurtje te brainstormen. Twee zien meer dan één. Mocht je een geschikte combi (dit kunnen ook stukken van woorden zijn) hebben gevonden kun je héél eenvoudig op bijvoorbeeld Neostrada zoeken of een domeinnaam nog beschikbaar is. Zoek je inspiratie met de gevonden steekwoorden kun je tools als NameMesh gebruiken. Onthou dat een domeinnaam het visitekaartje van je bedrijf is.
Het is belangrijk om een domeinnaam te kiezen die ingetypt kan worden zonder dat een klant hoeft te twijfelen over de manier van schrijven. Het beste is om een dusdanig korte en pakkende naam te bedenken dat een klant überhaupt niet hoeft na te denken om op jouw website te komen. Je kunt bijvoorbeeld heel fancy voor een domeinnaam work4you kiezen maar hoe groot is de kans dat je klant het daadwerkelijk op deze manier gaat schrijven?
Mocht een favoriet domein niet meer beschikbaar zijn zie je dat er vaak voor een oplossing met koppeltekens gekozen wordt. Enerzijds logisch als de zoekwoorden in de domeinnaam staan maar aan de andere kant is dat de eerste stap naar concessies doen. Persoonlijk zie ik koppeltekens in een domeinnaam vaak als een gebrek aan creativiteit om iets anders te bedenken. Daarnaast is de kans enorm hoog dat een klant je website zonder koppeltekens typt waardoor ze bij het verkeerde bedrijf uit komen. Vraag jezelf kritisch af of dit echt is wat je wil.
Naast het gebruik van koppeltekens is het gebruik van ‘slang’ ook iets wat je veel ziet gebeuren. Tips wordt tipz, bewust wordt bewuzt of Google wordt Gooogle. Het is niet in alle gevallen negatief. Er zijn tal van voorbeelden waarbij een letterspeling een super sterke merknaam is geworden. Het punt is alleen dat dit bewust is gekozen vanaf het begin en niet omdat het oorspronkelijke idee al bezet was.
Daarnaast zit er nog een verschil in doelgroep. Richt jij je op jongeren zou je gerust een S in een Z kunnen veranderen want dat is hip tegenwoordig. Om als accountant een ‘typefout’ in je naam te hebben kan wat ongeloofwaardig overkomen.
Gebruik als het even kan een .NL domeinnaam. Mocht jij je internationaal willen profileren zou je (ook) voor de .COM kunnen kiezen. Een .COM extensie is overigens alleen handig als je gekozen domeinnaam niet specifiek Nederlands is. kaasschaafshop.com is bijvoorbeeld niet een erg logische keuze. Denk bij het kiezen van de juiste extensie ook weer aan een stukje uitstraling en professionaliteit. Hieronder een lijstje met veelgebruikte extensies met daarachter waarvoor je ze kunt gebruiken:
.COM: Internationaal
.NL: een lokale Nederlandse website, .BE idem maar dan voor België, .DE voor Duitsland enz.
.ORG: wordt vaak gelinkt aan stichtingen en non profit organisaties (denk aan Wikipedia).
.EU: kun je gebruiken als jij je richt op landen binnen de EU.
Andere extensies zoals .club of .info zijn veelal duurder qua aanschaf en minder bekend. Je kunt er één aanschaffen maar de meeste mensen zullen nog flink moeten wennen aan dit soort extensies.
De extensie van je domeinnaam is één van de vele dingen waar Google naar kijkt voor je ranking. Iemand met een .NL domein komt doorgaans boven iemand met een .DE domein te staan in de Nederlandse zoekresultaten.
Dit is een heel lastig punt waar de meningen flink over verdeeld zijn. Wil je gevonden worden op de term zoekmachine helpt het iets als het woord in je domeinnaam verwerkt zit. Maar wees eerlijk: waar denk jij aan bij het horen van het woord zoekmachine? Juist! Google en in mindere mate Bing of Yahoo. Als jij iets wilt zoeken op internet zoek jij niet op zoekmachine maar je typt rechtstreeks Google of Bing in. Wellicht duurt het opbouwen van de vindbaarheid in Google in het begin iets langer dan anders. Toch kun je in mijn persoonlijke beleving met een ‘echte bedrijfsnaam’ veel beter een bedrijf in de markt zetten.
In dit geval is je eigen gevoel het belangrijkst. Daarnaast of jij je richt op korte- of lange termijn. Op korte termijn kun je makkelijk een zoekterm pakken als domeinnaam. Wil je echt een duurzaam merk in de markt zetten op langere termijn dan raad ik je aan om niet (alleen maar) specifieke zoekwoorden te gebruiken. Maak het altijd persoonlijk! Originaliteit wordt altijd beter onthouden dan een zoekterm!
Iets anders waar je over na kunt denken bij het kiezen van een domeinnaam is of je voor enkelvoud of meervoud kiest. Nog even terug naar de kaasschaaf zou je dus kunnen kiezen voor kaasschaafshop of kaasschavenshop. Google begrijpt steeds beter dat meervoud van een woord hetzelfde betekent als het enkelvoud. Je kunt kiezen voor de term wat het lekkerst klinkt en het meest simpel is om in te typen. Wanneer beide domeinnamen nog beschikbaar zijn zou je ze ook allebei kunnen claimen. Vervolgens link je het ene domein door naar het gekozen domein.
Wij hopen dat deze tips voor het kiezen van een goede domeinnaam je op weg hebben geholpen. Bij vragen kun je altijd contact opnemen.